20. syyskuuta 2015

EKSTRAPYRAMIDAALIOIRE... MIKÄ LIE

Minulla menee paremmin kuin aikoihin. Abilify on selvästikin auttanut, vaikka se meneekin vain kolmasosalla entiseen annostukseeni verrattuna. Abilifyta minulla menee nyt 7,5mg. Ennen abilifyta meni päälle 20mg/päivä, ja sain siitä omituisia sivuoireita, joita kutsutaan ekstrapyramidaalioireiksi(?). Kyllä, vaikea nimi, anteeksi. :-D

Minulla siis kasvojen lihakset nykivät. Kun esimerkiksi söin ruokaa, nenäni alkoi nykimään ja näytti kuin inhoisin ruokaa... En pystynyt kunnolla puhumaan, kieleni nyki. Sössötin. Ei ollut kivaa. Tuli myös silmäniskuja, eli silmiäni ympäröivät lihakset nykivät. Toivottavasti sitä ei tule tällä kertaa. Tuskin tulee, sillä minulla menee erittäin pieni annos.

Mutta siis, minulla menee todella hyvin. Pystyn nauttimaan elämästä, on energiaa ja haluja, en elä enää harmaassa kuplassani. Hymyilen, tanssin, nautin. Elämään tietenkin kuuluu huonojakin aikoja, mutta minulla ne menivät yli. Toivon, ettei kukaan joutuisi kestämään sellaista. Elämää jyrkänteellä. Jos sinulla on vaikeaa, hae jooko apua. Apua voi olla vaikea saada, mutta kenenkään ei tarvitsisi mennä sairaalakuntoon ennen kuin saa apua. Voisin kirjoittaa postauksen, jossa on erilaisia keinoja hakea mielenterveysongelmiin apua? :-)

10 kommenttia:

  1. Postausideasi on oikein hyvä. Mua kiinnostaisi lukea myös siitä, mitä mielenterveyssairauden kanssa eläminen on sulle opettanut.

    Toivottavasti hyvä vointi jatkuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vautsi, hyvä postausidea, mahtavaa! Ideoita saa heitellä, toteuttelen niitä parhaani mukaan. :-)

      Kiitos ihana ♥

      Poista
  2. ihanaa että sulla menee hyvin :)) ♥♥

    VastaaPoista
  3. Ihanaa kuulla että sulla menee hyvin!<3

    VastaaPoista
  4. Tosihienoa että voit paremmin, kiva kuulla! :)

    VastaaPoista
  5. Sulla on tosi mielenkiintonen blogi, sait just uuden lukijan. Oon tosi kiinnostunut aina, kun joku puhuu näin avoimesti mielenterveysongelmistaan. Helpompi tulla toimeen omien ongelmien kanssa, kun huomaa miten hyvin asennoituneita jotkut on taistelemaan sairautensa kanssa! Mulla on jonkinlaisia ongelmia ollut myös aina, mutta vihdoinkin on alkanut ehkä jotain selvitä.
    Ei mulla muuta, toivottavasti sullakin alkaa mennä paremmin. :) Tykkäsin postausideastasi myös, se voisi auttaa monia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kiva kun liityit lukijaksi. :-) Hyvä että selviää! Kiitos ihana ♥ Jep, se olisi kiva toteuttaa. Voimia sulle!

      Poista

Arvostan jokaista ystävällistä kommenttia! :-)